Dyslexia
je špecifická, biologicky podmienená porucha učenia, ktorá sa prejavuje neschopnosťou naučiť sa čítať a porozumieť textu.
Slovo dyslexia je gréckeho pôvodu – zložené z dvoch častí: „dys“ – porucha a „lexis“ – slovo, jazyk, reč. Ide o najrozšírenejšie postihnutie v európskych krajinách a podľa prieskumov ňou trpí 8% žiakov základných škôl.
Dôvod vzniku dyslexie
Dodnes sa presne nevie čo je príčinou vzniku tejto poruchy. Dyslexia sa spája s dysfunkciou centrálneho nervového systému a oblasťou ľahkých mozgových dysfunkcií.
Tieto drobné poškodenia vznikajú v mozgu pred, počas alebo tesne po pôrode. Nie každé poškodenie mozgu je dyslexia. Existuje aj dysgrafia (porucha písania), dysortografia (porucha pravopisu), a dyskalkúlia (porucha matematických schopností) – ale o tom niekedy inokedy.
Dyslexia sa diagnostikuje u detí školského veku, kedy sa učia čítať, sú na ne kladené vyššie nároky na učenie a koncentráciu.
Dyslexia – áno, alebo nie
Dyslexia je neschopnosť naučiť sa čítať, prípadne ťažkopádne čítanie (slabikovanie). Na to, aby sa táto diagnóza presne stanovila, je nutné vylúčiť všetky ostatné možné dôvody:
- problémy so zrakom,
- podpriemerná inteligencia,
- sociálna a kultúrna deprimovanosť,
- väčšie poškodenie mozgu,
- citové problémy,
- negatívne skúsenosti s osvojovaním čítania.
Stanovenie dyslexie si vyžaduje dôslednú diagnostiku. Často krát má dieťa problém so zrakom, čo je dôvodom jeho slabých čitateľských schopností.
S dyslexiou sa deti narodia, niektoré z nich, ale svojou inteligenciou dokážu túto poruchu zamaskovať. Pri zmene pedagóga alebo vyššej náročnosti učiva už toto maskovanie nestačí. To je len jeden z dôvodov, prečo sa táto porucha neodhalila skôr.
Podľa typu a stupňa poruchy sa dyslexia môže odhaliť v rôznom veku dieťaťa, a to najčastejšie na začiatku školskej dochádzky alebo v treťom alebo vyššom ročníku.
Ak sa vaše dieťa začalo zrazu zle učiť môže ísť o dyslexiu.
Príznaky dyslexie
Pri dyslexii existuje niekoľko symptómov. Nejedná sa len o neschopnosť čítať, aj keď to je hlavný prejav tejto poruchy.
- Nerozlišovanie tvarovo, zvukovo a zrkadlovo podobných písmen. Pacient má problém s písmenami „b“ a „d“, písmeno „E“ môže písať zrkadlovo,…
- Problémy s plynulým čítaním – prehadzovanie hlások v slove, pridávanie písmen, ich vynechávanie v čítanom slove,…
- Doslova lúštenie písmen, domýšľanie slov, vsúvanie hlások do slova.
- Dvojité čítanie – najskôr si dieťa prečíta text pre seba a až potom nahlas.
- Problémy so slovnou pamäťou – dieťa si nezapamätá to čo práve prečítalo.
- Nerozlišuje tvrdé a mäkké slabiky a ani dlhé a krátke samohlásky.
- Čítanie je pre dyslektika namáhavé, stresujúce a rýchlo ho to vyčerpá.
- Zlyháva sluchová a zraková pamäť – dieťa si nezapamätá tvary podobných písmen.
- Nechuť, až odpor k čítaniu.
- Problémy s určovaním pravej a ľavej strany.
- Ťažkosti pri používaní pojmov priestoru a času – dieťa má problém pochopiť pojmy ako včera, zajtra, predvčerom..
- Neuróza (tik, pomočovanie,…).
- Somatické poruchy (bolesti brucha, ranné vracanie – keď má ísť do školy).
Ak sa dyslexia včas nediagnostikuje môže prerásť do väčších problémov:
- záškoláctvo,
- agresivita,
- antisociálne až kriminálne prejavy.
Dieťa sa v škole cíti nešťastne, neúspešne, je tam nespokojné, Zo strany učiteľov, spolužiakov, ale neraz aj rodičov je považované za hlúpe, lenivé a lajdácke a preto sa jej začne vyhýbať.
Dyslexia – inteligencia
Dyslexia je často kombinovaná s vysokou inteligenciou, umeleckým talentom alebo kreatívnym myslením značne prekračujúcim priemer. So správnym prístupom a vytvorením vhodného prostredia môžu z detí trpiacich dyslexiou vyrásť velikáni, o ktorých sa budú iné deti učiť. Albert Einstein, Thomas Edison, generál Patton,… boli dyslektici, ktorí sa dostali do dejín ľudstva.
Diagnostika
V každom meste nájdete psychologicko – pedagogické poradne, kde dokážu dyslexiu diagnostikovať. Určia stupeň a závažnosť postihnutia a odporučia ako zmierniť príznaky. Výsledky slúžia pedagógom na školách ako podnety a usmernenia pre prácu s deťmi.
Liečba
Dyslexia sa nedá vyliečiť, ale jej príznaky sa dajú zmierniť.
- Porozprávajte sa s učiteľom o poruche vášho dieťaťa.
- Predĺžením času na testy, či písomky (deti poznajú odpovede, len im trochu dlhšie trvá napísať ich).
- Uprednostnite ústne odpovede pred písomkami.
- Nestresové prostredie – stres len zhoršuje dyslexiu.
- Počítač – často krát stačí vymeniť písanku za počítač a písanie a čítanie pôjde hneď ľahšie.
- Nahrávky – dyslektici si môžu skôr zapamätať učivo ak ho počujú, než čítajú. Preto je vhodné ak si prednášky a vysvetľovanie nového učiva môžu nahrať.
- Výučbu cudzích jazykov, ak to je možné, odložte na neskôr.
- Učenie hrou (hra na hľadanie pokladu – k jeho objaveniu pripravte písomné inštrukcie).
- Podporujte dieťa v činnostiach, v ktorých sa mu darí (maľovanie, modelovanie, hra na hudobnom nástroji).
- A najdôležitejšie – nezahŕňajte ich výčitkami. Deti s dyslexiou sú si vedomé toho, že im učenie ide ťažšie a robia všetko preto aby to zvládli. Aj samé majú výčitky, nepotrebujú ďalšie.